środa, 14 sierpnia 2013

czerń

Dwa dni temu byłam na pogrzebie w mojej rodzinnej miejscowości. Nie był to nikt bliski, nikt z rodziny. Pan, którego po prostu znałam. Podczas Mszy Św. pogrzebowej zdziwiło i zaciekawiło mnie pewne zjawisko. Mianowicie zdecydowana większość osób przybyłych osób, miała na sobie ubrania w kolorze szarym lub białym. Dziwnie to wyglądało, jakby pogrzeb pogrzebem nie był.  Na czarno ubrani byli tylko najbliżsi i nieliczni uczestnicy pogrzebu.

Dziś, kilka dni po pogrzebie, ciągle zastanawiam się dlaczego ludzie nie wkładają czarnych ubrań? Strach przed śmiercią? Czarny postarza? Czy może jeszcze coś innego? Dla mnie to zwyczajny brak szacunku do osoby zmarłej. Nie uczczenie jej nawet po śmierci. Przecież na pogrzeby nie chodzimy przypadkowo… Nic nam się nie stanie jak założymy coś z czerni… W ten sposób wyrazimy smutek po odejściu osoby, którą znaliśmy czy solidarność z osobami, które opłakują odejście swoich bliskich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz